De 3 ikken
De theorie beschrijft 3 ikken. Je kan deze ook opvatten als doen, voelen, denken,
De eerste is je lichamelijke ik. Deze is transparant en eerlijk. Deze word aangestuurd door het oerbrein, ook wel reptielenbrein genoemd. Hierin worden basisfuncties bestuurd. Dit gebeurt onbewust. In deze theorie is dit ook het laatste stuk dat afsterft bij overlijden. Het lichaam doet er alles aan om deze zolang mogelijk te laten functioneren, vandaar dat bijna-dood ervaringen positief zijn; de negatieve opslag zit in een ander gedeelte.
Je spraak gaat door dit brein heen. Vandaar dat men vaak gebaren maakt als men praat. Ook als iemand aan de telefoon zit en men aan de andere kant van de lijn de spreker niet kan zien.
De 2 ik is de emotie ik. Deze word aangestuurd door het limbische brein. Deze ik is verantwoordelijk voor de emotie, je gevoel. Alle 3 ikken werken goed samen. Dus deze ik werkt ook samen met de lichamelijke ik.
De 3e ik is de ratio, het verstand. Deze is verantwoordelijk voor onze gedachten. Dit is de ik die verantwoordelijk is voor de relatie met een ander en hoe ziet de ander mij. Het zgn ‘ego’ woont hier. Deze ik is niet altijd eerlijk. De andere 2 ikken wel. Wellicht herken je dit. Dat je je graag mooier voordoet dan je bent. Leugens worden door deze ik bedacht. Het verstand is een goede slaaf maar een slechte meester. Het probleem is echter dat de ikken ook voor elkaar beslissen. Wellicht herken je de situatie: je moet een grote (aankoop) beslissing maken en de ratio zegt dat het kan en de emotie staat het tegen. Of andersom. Een auto die niet aan alle voorwaarden voldoet maar die je toch graag wil hebben is daar een goed voorbeeld van.
De oplossing is om je bewust te worden van je gedachten. En te beoordelen of ze 1. Waar zijn 2. je helpen om je doel te bereiken. En als 1 ja is en 2 nee, hoe daar op een goede manier mee om te gaan. Vaak als je zover bent dat je hier bewust van bent presenteert zich voor elk probleem een oplossing. Of het probleem lost zichzelf op en in de meeste gevallen is er nooit een probleem geweest, behalve in je gedachten.
Het ontstaan van je gedachten is door patronen, ervaringen, trauma’s en scholing. Tevens is jou opvoeding de bakermat. En de opvoeding van je ouders, want die voeden jou op.
Ook een belangrijke factor in het ontstaan van gedachten zijn onbewuste waarnemingen. Je neemt waar en je waarnemingen worden gefilterd
‘Dit hele proces van informatie opnemen uit de buitenwereld, selecteren, verschillende stukjes informatie aan elkaar kunnen koppelen en daarna op de juiste manier reageren noemen we sensorische integratie. Als de sensorische integratie niet goed verloopt, dus als ons zenuwstelsel alle sensorische prikkels niet goed verwerkt, kunnen er in het dagelijkse leven allerlei problemen ontstaan. Je prikkeldrempel kan in dat geval continue te hoog of juist te laag zijn. Als je voortdurend te veel prikkels binnenkrijgt raak je heel snel overprikkeld en kun je bijvoorbeeld erg druk worden of te fel gaan reageren. Krijg je te weinig prikkels binnen dan bestaat het gevaar dat je te laat op situaties reageert en daardoor niet goed kunt functioneren.’
Onze hersenen kunnen niet alle informatie die de ogen ons geven, verwerken. Sterker nog: minder dan 10 procent van wat onze ogen waarnemen, verwerken onze hersenen bewust. Dit betekent dat we dus feitelijk minder dan 10 procent zien van wat we met onze ogen zien.
Lichaamstaal biedt een verbazingwekkende hoeveelheid informatie over wat andere mensen denken. Die gedachten lezen doe je vaak al! Je hebt het alleen nog niet zo in de gaten, maar hoe vaak heb jij niet dat bekende ‘buikgevoel’ gehad in een situatie?
Onbewust pik je namelijk al veel meer lichaamstaal signalen op dan waar jij je bewust van bent.
Onderzoek heeft aangetoond dat slechts 7% van de communicatie is gebaseerd op de werkelijke woorden die we zeggen. Voor het overige bestaat 38% uit toon en intonatie . De resterende 55% bestaat uit lichaamstaal.
Je bewust zijn en juist weten te interpreteren van die lichaamstaal kan jou dus een verbetering in communicatie opleveren van 55%.
Wanneer je alles uit de kast wil halen om in de communicatie met anderen jouw doel te bereiken dan kan dit jou dus een geweldige voorsprong geven richting succes.
Uit onderzoek blijkt dat mensen die succesvol zijn in verkoop een grote mate van emotionele intelligentie hebben waardoor ze datgene wat niet uitgesproken wordt in communicatie kunnen omzetten in krachtige signalen.De glazen bol heb je niet nodig in communicatie, zolang je maar open staat voor de signalen die je over en weer onbewust uitzendt. Vraag jezelf dus af: Komen woorden en houding wel overeen?
Communicatie gebeurd voor het grootste deel onbedoeld, dus leer hier naar luisteren.
Je gevoel word gevoed door onbewuste waarnemingen. Hoe bewuster je word van je onbewuste waarnemingen, hoe beter je kunt duiden waar je gevoel vandaan komt. Het is om deze reden belangrijk om naar je gevoel te luisteren. Naarmate je er beter in word om te bewust te worden wat je waarneemt hoe duidelijker je weet waar mogelijkheden liggen.
Een belangrijk voorbeeld is sociale media. Iedereen zet leuke dingen op Facebook. Daar is niets mis mee, maar doordat iedereen er gelukkig uitziet lijkt het dat het leven een groot feest moet zijn. Op LinkedIn delen mensen de mooie transacties die ze hebben gedaan, iedereen lijkt succesvol. Instagram staat bij mij vol met de mooiste plaatjes van plaatsen waar ik nooit zal komen, Oh jee mis ik wat? Daardoor krijgen mensen een vertekend beeld van de realiteit en word falen een taboe. Maar als we niet falen proberen we niet genoeg. Ik hoorde laatst van een faalfestival. Leuk om te merken dat er mensen zijn die het taboe willen doorbreken. Want juist van falen leer je meer dan van succes. Als we nooit waren opgestaan als we gevallen waren hadden we nooit leren lopen.
Door bovenstaande komt het dat men zich niet bewust is van de keuzes die je maakt. De sleutel is dus bewustwording.
Excellent blog post. I definitely appreciate this website. Continue the good work!